Dit blog gaat over oude borduurpatronen uit de 19e eeuw.
Met name de hand ingekleurde patronen en borduurpatronen die als bijlages bij de 19e eeuwse handwerktijdschriften verschenen. Maar ook kleine leporello gevouwen boekjes met alfabetjes en verschillende motiefjes zullen de revue passeren. Ik hoop dat je geïnteresseerd raakt en regelmatig kijkt. Ik wens je veel plezier!

dinsdag 14 april 2015

De "Pompadour Bow" Slipper

Mijn verzameling authentieke borduurpatronen bestaat uit verschillende onderdelen.
Eén onderdeel daarvan bestaat uit een aantal mappen met "Bijlagen bij handwerktijdschriften uit de 19e eeuw".
Terwijl ik door de verschillende mappen blader, valt mij weer op dat de verschillende bijlagen van het Engelse tijdschrift: "The Englishwoman's Domestic Magazine" vaak bijzondere ontwerpen laten zien en zeer divers zijn van onderwerp en technieken.
Dit voorbeeld laat een motief voor een pantoffel zien: "The Pompadour Bow" slipper gemaakt door Ad. Goubaud in Parijs. Deze naam was mij al bekend van de verschillende Franse tijdschriften, waar zijn ontwerpen steeds opduiken Maar ook staat zijn naam op leporello gevouwen boekjes en kleine andere boekjes. Kennelijk maakte dit Engelse tijdschrift ook gebruik van zijn ontwerpen, want dit is niet het enige borduurpatroon van zijn hand, dat ik ben tegen gekomen.

In Wikipedia staat dat "The Englishwoman's Domestic Magazine" is uitgegeven tussen 1852 en 1879. Dit tijdschrift verscheen maandelijks. Net zoals de andere tijdschriften uit deze periode, was handwerken niet het enige onderwerp. Naast mode, korte verhalen en feuilletons, informatie over de natuur en soms gedichten kon men iedere maand een borduurpatroon verwachten.
Zelf heb ik geen exemplaren van dit tijdschrift in mijn bezit, maar wel de nodige bijlagen. Jammer genoeg hebben antiquairs en andere verkopers meestal de mooie modeplaten en de borduurpatronen uit  het tijdschrift geknipt om ze los te verkopen. Dat bracht meer geld op.



Dit voorbeeld van een pantoffel, waarvan de "bow" (bolle bovenkant) wordt getoond vind ik een prachtig exemplaar van een bijzondere pantoffel.
Deze handgemaakte pantoffels werden in de loop van de 19e eeuw veelvuldig gedragen door mannen, vrouwen en kinderen en werden bij voorkeur geborduurd. De meeste van deze pantoffels werden geborduurd met hand ingekleurde borduurpatronen als voorbeeld en werden verkocht met de mooiste tafereeltjes uit de Biedermeiertijd er op. Ze werden meestal met halve kruissteken (tapisserie) geborduurd en daarna met één kleur opgevuld. Soms werd er ook nog een afgeleid motief op het patroon gezet voor de zij- en achterkant. De verdere afwerking werd meestal overgelaten aan de handige borduurster, die er een paar mooie pantoffels van moest maken, die ook nog bruikbaar moesten zijn!
Dit borduurpatroon heb ik gekozen omdat het een combinatie van technieken laat zien: de ondergrond is geborduurd met wol in een eenvoudig maar evenwichtig motief. De kleine motiefjes in beige en zwart kunnen met kraaltjes worden geborduurd, maar je zou ook kunnen kiezen voor borduurwol. Op de bovenkant is een strik gemaakt van een motief dat bijna geheel met kraaltjes is geborduurd en met een soort van gesp op de pantoffel is bevestigd. In dit geval lijkt deze gesp ook met kraaltjes te zijn geborduurd, maar men zag ook gespen van metaal of (zilver)kleurig, om de strik mee te bevestigen.
De bijlage is gedateerd: 1 juli 1869.

2 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk om dit blog te lezen en te bewonderen. De patroontjes zijn heel mooi en ik zou er zo aan kunnen beginnen. Maar is dat de bedoeling? Mag ik een patroon downloaden en dan borduren? Ik vraag er liever om, dan stiekem het te downloaden en te gebruiken zonder toestemming.
    Ik blijf dit blog volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Gerard,
    Natuurlijk mag je mijn patronen gebruiken! Ik wens je er veel plezier mee. Als je een leuk resultaat hebt, vind ik het leuk om ervan te horen. In de toekomst komt er nog veel meer!
    vriendelijke groet, Diny

    BeantwoordenVerwijderen